Chokladmousse!

 
Hej fina. Min vän Madde är påväg till mig just nu på lite te mys. Och jag kände att, det suger ganska hårt att inte ha något gott att bjuda på. Även om jag inte äter godsaker själv at the moment. Så, jag smor ihop en nyttig chokladmousse! Enkelt som fan. Det du behöver:
 
100 g mörkchoklad (helst över 70%)
2 ägg gulor
3 dl vispgrädde
ev smaksättning om man vill som tex cognac.

Såhär gör man rå:

Ta fram en skärbräda och en vass kniv.

Hacka chokladen i bitar och smält i kastrull, eller i vattenbad. Jag hade ingen bra skål för vattenbad så jag smälte den i kastrullen. Glömde att fota chokladen i kastrullen men jag är säker på att ni vet hur smält choklad i kastrull ser ut ;)

Dela två ägg och ta bort vitan, i med de två gulorna i en skål/bunke

Häll i 3 dl grädde och vispa vispa tills grädden blir fluffig.

När chokladen har svalnat lite blandar du i grädden (lite i taget) och rör om försiktigt.
Voila! jag toppade den med lite bär. Men det är ju smaksak!
Chokladmoussen ser dock jävligt ljus ut, hehe. Men det är meningen. Sen lär den ju smaka as beskt då det inte är något socker i, men men. Så fort Madde e här ska vi hugga in! Nu ska jag koka te och tända ljus. 
Ärtor ut!
 
I made my own healthy chocolate mousse today. Gonna eat it soon, yummy!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0